June 22, 2010

usaha..usaha..


dah lame tak menulis di sini.sape nak tau?
hari ni mood saya sgt tak baik.sgt tak baik tau.
sebab ape?sebab saje je..tibe2 mood tak baek.huhu..
dah2..abaikan.
hari ni subscribe daily broadband.egt nak guna yg mxis je.
tapi maxis rm8 sehari..celcom bwu rm6 sehari.
so mane lagi berbaloi..mesti r celcom kan.dats why la saya subscribe celcom pny.
bese lah dak acc ni mmg sntiasa memikirkan budget.huhu..

so utk tidak membazirkan 24jam yg saya dah bayar baeklah saya guna kan.
nak ber'fb'..no way.not in mood.tibe2 ase fb ni tak bagus.
jgn boikot lak sape yg suke ber'fb' tu.huhu..
nak dunlod cite tak mungkin disebabkan internet connection kat segamat ni sgt 'bagus'.
so habiskan mase berblogging.dapat legakan ketekanan yg melanda.

anyway teringat janji saya pada seseorang..
so setelah digoogle selama sejam.ini lah hasil yg saya temui..
resepi mee rebus..

Mee Rebus

Bahan-bahan :
10 ulas bawang putih (kisar)
15 ulas bawang kecil (kisar)
1/2 inci halia (kisar)
1/2 kg daging (dadu kecil)
1/2 kg ubi kentang (rebus & kisar)
200 gm udang kering
5 sudu cili kisar
5 sudu cili sos
garam & gula secukup rasa
mee kuning
taugeh
tauhu goreng
cili hijau
telur rebus
bawang goreng

Cara-cara :
1st kene tumis bawang putih n bawang kecil n halia.
Pas2 masukkan lak cili kisar n cili sos.kaco lagi.
And then masukkan lak udang kering yg dah dikisar.
Pas2 masukkan lak daging n kaco lbiy kurang 5minit.
Lepas tu bawu masukkan air secukupnya n rebus daging tu smp empuk.
Bile daging tu dah empuk masukkan lak kentang yg da siap kisar.
Kacau n biarkan mendidih.
Jgn lupe letak garam n gula.Pandai2 lah byk mane.
Ok da siap kuah nye bole lah dihidangkan.
Mase nak hidang tu kene la letak mee kuning, taugeh, tauhu goreng, telur rebus n bwg goreng.
Dah letak seme tu masukkan lah kuah.
And then dah ready utk dimakan :)))




By the way resepi ni saya amik kat mee rebus..
Ok saya akan mempraktikkan rsepi ini tidak lame lagi.
Buat unaain & paie siap sedia lah jadi juri saya bulan depan yee.hee..


2 comments:

The lady said...

haha juri ke, ke tukang makan :P

'AQILAH said...

6 ringgit sehari...kalau tak gune tak yah bayar la ea?