January 14, 2012

ACCA !


harini mood baik. nak share something useful. hehe.. in about 7 months from now saya akan grad. doakan saya grad on time.hee.. so bile dah nak dekat grad ni lah baru sibuk nak rancang masa depan kan. saya ada 1 target. saya nak amik ACCA lagi 3 tahun. nak keje kasi stabil kewangan dulu then insyaAllah saya akan amik ACCA exams ni.

berkat bantuan incik google banyakla info yg saya gather harini. so utk share kat kawan-kawan saya prefer bahasa yg lebih mudah. first ape tu ACCA? haaa ade gaya cikgu tak?haha.. ACCA stand for the Association of Chartered Certified Accountants. ACCA ni adalah 1 badan global utk professional accountants. so bile ada perkataan global tu maksudnya ACCA qualification ni relevant utk seme negara lah. so lau tetibe korang nak berhijrah ke overseas ke kan this qualification is still relevant & can be used. 

so to be qualified as a professional accountant under ACCA, ofkos laa korang kene amik exams. so setelah diselidik total ada 14 papers. okelah assume skang saya dah dpt degree saya, Bachelor of Accountancy (Hons). saya akan dapat exemption 9 papers. only left 5 papers. ehh korang igt 5 paper yg tinggal tu senang? murah? takyah berangan! hahaha..

click to enlarge























for different universities you can click here to check for your exemption papers.

so kat atas ni lah total 9 papers yg exempted tu. you will need to pay an exemption fee for each paper exempted. haaa dah bape dah kene baya tu. sebab tu kene keje dulu baru aku nak amik ACCA ni.huhu.. 

then bila dah passed all the exams ingat dah layak jadi ACCA qualified accountant ke? belom lagi lah. korang kene pass professional ethics module dan most important korang akan ada practical experience requirement (PER). 

dengan bahasa mudah kene ada working experience in accounting or finance-related role for 3 years. PER ni tak semestinya korang amik lepas dah passed seme paper. kalau aku nantilah kan, aku akan prefer utk cari workplace mentor kat tempat keje aku. dalam masa yang sama amik exams untuk 5 paper yg tinggal tu. so study utk exam papers maybe on weekend je. so aku tak perlu lah benti keje kan. lagi satu seme papers yang kita akan amik tu akan ada kaitan dgn PER. so for better understanding baik buat PER & at the same time amik exam papers tu.

second choice korang boleh amik full time study utk exam papers tu. then dah passed all papers baru korang start PER utk 3 tahun. bagi aku lau full time study macam makan masa & duit ckit lah kan. eh lupa nak explain pasal 'worplace mentor'. yang ni mmg wajib kene cari sebab workplace mentor ni yang akan supervise & review korang punya performance & progression & tentukan samada korang capai tak performance objective yg ditetapkan oleh ACCA. then lepas tu korang perlu jawab some challenge questions & submit kat workplace mentor & also to ACCA.

then tamatlah sudah flow untuk dapatkan ACCA qualification. penat menaip haaa. punya rajin aku nk share info harini. harap-harap berguna lah untuk korang. kalau ada yg tersilap info tu tolong betolkan saya eh. so cukuplah sampai sini. for further information you can refer to this website http://www.accaglobal.com/ 

goodnite !

3 comments:

sha said...

delicious info!thank u..

yusrianna said...

most welcome :)

Aziim.Azib said...

yess , tq yuss.. haha bagus2 =)